افزایش  وزن در اوایل جوانی با خطرات سلامت درمراحل بعدی زندگی ارتباط دارد

 18 ژوئیه 2017- بر اساس نتایج مطالعات جدیدی که در دانشگاه هاروارد انجام شده است، افزایش وزن تجمعی از سن 18 سالگی تا سن 55 سالگی با افزایش خطر ابتلا به بیماریهای مزمن و عوارض  آنها نظیر دیابت نوع  2 و مرگ زود رس مرتبط می‌باشد. نتایج این مطالعه در مجله‌ی JAMA منتشر شده است.

چاقی به یک نگرانی عمده‌ی بهداشت عمومی در سراسر جهان تبدیل شده است. تخمین زده می‌شود که به وزن افراد بزرگسال آمریکایی سالانه 1.1تا 1.2  پوند از ابتدای بلوغ  تا میانسالی افزوده می‌شود. اما در طول زمان، این افزایش مداوم در تجمع وزن نهایتا ممکن است منجر به چاقی شود، با این حال مکانیسم ارتباط تأثیر افزایش وزن از ابتدای جوانی تا میانسالی بر عوارض سلامت، هنوز نامشخص است.

دکتر Zheng وهمکارانش داده‌های حاصل از دو مطالعه ی "سلامت پرستاران" و "مطالعه‌ی فالوآپ متخصصان سلامت" را آنالیز کردند. از شرکت کنندگان در هر دو مطالعه خواسته شد وزن خود را در اوایل جوانی یعنی در سن 18 سالگی برای زنان و در سن 21 سالگی  برای مردان اعلام کنند. همچنین وزن این افراد در میانسالی یعنی درسن 55 سالگی نیز اندازه‌گیری و ثبت گردید.

در مجموع 92837 زن و 25303 مرد در این  دو پژوهش شرکت داشتند. میانگین  افزایش وزن زنان در طول 37 سال برابر با 27.8  پوند  و برای مردان  در طول  34 سال برابر با 21.4پوند بود.

 پرفسور HU نویسنده‌ی ارشد این تحقیق از گروه تغذیه‌ی دانشکده‌ی بهداشت Chan در دانشگاه هاروارد می‌گوید: مطالعه‌ی ما اولین مطالعه از این نوع است که به طور سیستماتیک به بررسی تأثیر افزایش وزن در اوایل جوانی تا میانسالی بر خطرات اصلی سلامت در مراحل بعدی زندگی پرداخته است، این یافته‌ها نشان می‌دهد که حتی افزایش نسبتا کم در وزن افراد می‌تواند عواقب مهمی بر سلامت آنها داشته باشد.

محققان دریافتند که احتمال ابتلا به بیماریهای اصلی مزمن برای افرادی با افزایش وزن متوسط، در مقایسه با افرادیکه  قبل از رسیدن به سن 55 سالگی  وزن آنها ثابت بوده است (یعنی بیش از 5 پوند از وزن آنها کاسته نشده یا افزایش نیافته است)، بیشتر است.

علاوه بر این خطر مرگ زودرس در افرادیکه در طی این مدت دچار افزایش وزن متوسطی شده بودند، افزایش یافته و نمره‌ی ارزیابی پیری سلامت که برای آزمون سلامت شناختی و فیزیکی  طراحی شده است ، برای این افراد کاهش یافته است .

افزایش وزنی به میزان تنها 11 پوند از ابتدای جوانی تا میانسالی، با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 به میزان 30 درصد، افزایش پرفشاری خون به میزان 14 درصد و افزایش خطر بیماریهای  قلبی عروقی به میزان 8 درصد همراه است. همچنین این میزان اضافه وزن با افزایش خطر سرطانهای مرتبط با چاقی به میزان 6 درصد و افزایش خطر مرگ زود هنگام به میزان 5 درصد و کاهش احتمال پیری سالم به میزان 17 درصد همراه است.

 این یافته‌ها ممکن است برای مشاوران بهداشتی به منظور راهنمایی و کمک به بیماران در مورد عواقب افزایش وزن بر سلامت آنها، مفید باشد، پیشگیری از افزایش وزن از طریق رژیم‌ها و شیوه‌ی زندگی سالم اهمیت دارد. یکی از محدودیت‌های این تحقیق، وزن اولیه‌ی افراد در ابتدای جوانی بود که در سنین بعد از آنها پرسیده شد، این موضوع می‌تواند سبب اشتباهاتی در طبقه‌بندی تغییرات وزنی شود که اجتناب ناپذیر بوده است.

 منبع:www.medicalnewstoday.com/articles/318480.php